Anika Rée

Medlem af Kommunalbestyrelsen i Rudersdal

DET FRIE SENIORLIV

29. september 2021

- i gode og trygge rammer

For mig betyder et godt seniorliv, at hver enkelt borger får friheden til at vælge, hvordan man ønsker at leve sit liv. Det er indbegrebet af tryghed. Derfor skal kommunen tilbyde service, der passer til de livsfaser, borgerne er i. Nogle ønsker at forblive længst muligt i deres nuværende bolig og leve det liv, de altid har gjort. Andre ønsker at kunne flytte til mere beskyttede omgivelser. Og nogle har brug for hjælp døgnet rundt.

• Frihed til at vælge
  • Individuel service i alle livsfacer
  • Demensvenlige boliger
  • Fleksibelt arbejdsmarked for seniorer

Jeg mener, at det både er værdigt og fornuftigt at tilpasse hjælpen og servicen ud fra individuelle behov. Det giver større livskvalitet. Derfor vil jeg arbejde for et bedre samspil mellem regionens hospitaler, de lokale læger og vores egen kommune. Det skal være lettere og hurtigere at få hjælp til genoptræning efter endt lægebehandling og hospitalsophold.

Demens er en skrækkelig sygdom, der kan ramme os alle, men oftest de ældre medborgere. Venstre vil sætte ind med hjælp til både den enkelte og pårørende. Demente skal kunne tilbydes demensvenlige boliger, ligesom Venstre vil sikre, at Rudersdal løbende udvikler vore tilbud ved hjælp af ny teknologi.

Jeg vil arbejde for, at der bliver bedre mulighed for at vælge alternativer til kommunens egne tilbud. Rudersdal skal åbne yderligere for frit valg mellem offentlige og private tilbud på så mange områder af ældreplejen som muligt.

Ligesom alle andre mennesker er der forskel på ældre. Det er ikke nødvendigvis alderen, der afgør, hvor plejekrævende, vi er.

Jeg ønsker at fremme et fleksibelt arbejdsmarked for seniorer, opmuntrer flere til at deltage – både på arbejdspladserne og i resten af samfundslivet. Rudersdal Kommune skal skabe forbindelse mellem virksomhederne og de seniorer, der fortsat ønsker en tilknytning til arbejdsmarkedet.