Anika Rée

Medlem af Kommunalbestyrelsen i Rudersdal

Flere børn skal trives

12. oktober 2021

En stadig større gruppe børn og unge har det svært og har brug for støtte.

Med en tidlig helhedsorienteret indsats, der tager udgangspunkt i hele familien skal vi forbedre resultaterne af den hjælp barnet får. Og vi skal sikre at overgangen fra daginstitution til skole og fra skole til ungdomsuddannelse bliver bedre.

Nye læringsmiljøer og en åben skole

Der er behov for at folkeskolen bliver bedre til at favne den enkelte elev: med nye læringsmiljøer og at skolen åbner op for omverdnen, så vi undgår at lysten til at gå i skole bliver mindre jo ældre eleverne bliver.

• Mere erhvervspraktik
  • Jævnlige virksomhedsbesøg
  • Forældre og elever skal involveres i at gøre skolen bedre

VÆK MED PERFEKTHEDSKULTUREN

Vi skal væk fra en usund præstations- og perfekthedskultur. Børn evalueres konstant i skolen, til fritidsaktiviteten og på de sociale medier. Det har skabt en kultur, hvor de unge er blevet eksperter i at lave glansbilleder, hvor de fremstår som perfekte karikaturer af sig selv.

• Karakterbogen må ikke være den eneste rettesnor
  • Mere virklighedsnær og hands-on undervisning

Et opgør med negativ social arv

Alle skal have de samme muligheder for at skabe et godt liv. Desværre oplever mange børn, at de ikke har den støtte, de skal bruge fra deres forældre. Det går ud over barnets psykiske helbred, undervisningen og det sociale. De har dermed ikke de samme forudsætninger for at skabe et godt liv som deres jævnaldrende, der trives hjemme.

• Barnets forudsætninger er i centrum
  • Skræddersyede behandlingstilbud
  • Ingen skal puttes i kasser